Resis Festival

CONCERTO
PIERROT LUNAIRE
Plural Ensemble
SÁBADO 29 de ABRIL — 20:00H
Museo de Belas Artes da Coruña
COLOQUIO: FABIÁN PANISELLO + DAN YUHAS
MODERA: ROSA MARÍA FERNÁNDEZ
ENTRADA DE BALDE

RECOLLIDA DE INVITACIÓNS A TRAVÉS DE ATAQUILLA.COM, QUIOSCO PRAZA OURENSE OU MUSEO DE BELAS ARTES DA CORUÑA
PROGRAMA

À 5* [2017]
Fabián Panisello


Flashes* [2017]
Dan Yuhas


Pierrot Lunaire [1912]
Arnold Schoenberg


*Estrea en Galicia
EQUIPO ARTÍSTICO

DIRECTOR | Fabián Panisello
SOPRANO | Laia Falcón
FRAUTA | Lope Morales Moya
CLARINETE | Antonio Lapaz
PIANO | Duncan Gifford
VIOLÍN | Ema Alexeeva
VIOLA | Ana María Alonso
VIOLONCHELO | Michal Dmochowski

Este concerto corre a cargo do grupo instrumental Plural Ensemble, un dos conxuntos europeos máis prestixiosos e de maior percorrido na interpretación da música contemporánea.

O concerto ábrese coa obra titulada *À 5, de Fabian Panisello, compositor e director do grupo. A obra, composta no ano 2017 ten o seu núcleo germinal nunha obra máis ampla, a peza de teatro musical multimedia, Lles rois mages, que Panisello compón no mesmo ano. Concibida para 5 instrumentos, (violín, violoncelo, frauta, clarinete e piano) ao longo dos seus tres secciones o compositor arxentino especula cos itinerarios sonoros de ida e volta xerados nun plano mental de gran abstracción; a interválica cada vez máis ampla da primeira sección procede dun tratamento primeiro espectral e despois case tonal do material sonoro. Un momento cristalino de calma ocupa a segunda parte de *À 5, no que irrompen, deconstruidos, fragmentos dos tres corais do Oratorio de Nadal de Bach. As contínuas fervenzas descendentes marcan a última sección, plena de enerxía sonora, onde reaparecen escintileos fulgurantes deste oratorio, resonantes sobre todo no piano e construídos espectralmente.

Unha estética totalmente diferente é a que envolve as obras do compositor israelí Dan Yuhas. Se a indagación matérica, a especulación intelectual levada a todos os ámbitos da composición é o sinal de identidade de Panisello, Yuhas aborda o proceso musical desde unha vertente construtiva diferente. FLASHES, é unha partitura composta como a anterior en 2017, neste caso para clarinete e trío de cordas (violín, viola e violoncelo). Dunha duración lixeiramente superior á obra precedente, Flashes é unha peza escrita nun só movemento, con dúas seccións en contraste, onde a escoita pode ensimesmarse ao principio da obra en cada un dos instrumentos e demorarse especialmente no clarinete, que tece unha relación sónica cos distintos instrumentos de cordas; gradualmente a peza desprega un ton máis reflexivo e contido ata que ao final vólvense a facer presentes os sons iniciais, non a modo de eco, senón plenamente afirmados e exultantes.

O concerto culmina cunha das obras crave da música atonal, o PIERROT LUNAIRE, ciclo de 21 cancións escrito polo tamén xudeu Arnold Schoenberg sobre textos de Albert Giraud e estreado polo mesmo á batuta en Berlín en 1912. O atonalismo supón tanto unha vontade de romper co sistema tonal que se había enquistado ao finais do XIX como de atopar outra forma, máis libre, de facer música. O compositor austríaco cultivou o atonalismo durante un breve período de tempo, que, con todo, foi crucial para entender tanto este novo impulso creativo como as vías de apertura compositiva que trouxo consigo. Agrupadas en 3 pequenos ciclos de 7 cancións –chamadas polo compositor “melodramas”, Schoenberg ensaia a través delas distintos procedementos de hibridación, entre o canto e o fala, a traxedia e a comedia, ou a tradición e a vangarda: o mundo interior, o racho, a noite, a tolemia e o retorno son manexados polo compositor xudeu cun magnético uso da instrumentación e das posibilidades expresivas da voz, nunca antes traballadas con tanta liberdade en Europa. As tres obras ofrecen distintos escintileos de como evolucionou a necesidade de abrirse a novos horizontes postonales nos últimos 100 anos; escoitar estas obras supón pois, en gran medida, escoitar o testemuño comprometido da nosa recente historia.

LAIA FALCÓN
Gañadora en 2010 do premio á Mellor Cantante do Mozarteum de Salzburgo, actuou como solista en auditorios como a sala Toscanini do Teatro alla Scala de Milán, a Grosser Saal do Mozarteum de Salzburgo, a Biennale de Venecia, o Teatro Real de Madrid, DeSingel de Anveres ou o Auditorio Nacional de Madrid, xunto a directores e intérpretes como Hansjörg Schellenberger, Lesly Howard, Christophe Coin, Gary Hoffmann, Ralf Gothoni, Wolfram Christ, Titus Engel, Salvador Brotons, Ros Marbá, Fabian Panisello ou Álvaro Marías e os directores de escena David Herman, Matthias Rebstok ou Toni Fabre.

Gañadora en 2010 do premio á Mellor Cantante do Mozarteum de Salzburgo, actuou como solista en auditorios como a sala Toscanini do Teatro alla Scala de Milán, a Grosser Saal do Mozarteum de Salzburgo, a Biennale de Venecia, o Teatro Real de Madrid, DeSingel de Anveres ou o Auditorio Nacional de Madrid, xunto a directores e intérpretes como Hansjörg Schellenberger, Lesly Howard, Christophe Coin, Gary Hoffmann, Ralf Gothoni, Wolfram Christ, Titus Engel, Salvador Brotons, Ros Marbá, Fabian Panisello ou Álvaro Marías e os directores de escena David Herman, Matthias Rebstok ou Toni Fabre. É Doutora en Artes Escénicas (Sorbonne, París) e en Comunicación Audiovisual (Complutense, Madrid), e Profesora Superior de Música e Piano (Conservatorio Superior de Salamanca). De forma paralela ao seu desenvolvemento no repertorio operístico dos séculos XVIII ao XX, estrea roles protagonistas de novas creacións como “Carmen Replay” (2010, Teatro Real de Madrid, David do Porto), “Ao crepitio do sole” (2013, Biennale de Venecia, Alessandro Guarnieri) ou “A cidade das mentiras” (2017, Teatro Real de Madrid).

É autora do libro “A ópera. Música, emoción, personaxe”, publicado en 2014 por Alianza Editorial, enxalzado pola crítica especializada con recensións como a seguinte: “Si; unha cousa así é posible. Pódese escribir como quen canta, e asegúrolles que Laia Falcón faio moi ben. (…) hai que escoitar o seu Ravel, o seu Villa-Lobos e, particularmente, o seu espléndido Shostakovich” (Pedro González Mira, Beckmesser, 2014). Polo impacto desta publicación, presenta en Radio Clásica a sección “A ópera con Laia Falcón” desde decembro de 2018 (Radio Nacional de España, Radio Clásica, “Sinfonía da mañá”).

PLURAL ENSEMBLE
PluralEnsemble é un conxunto especializado na música dos séculos xx e xxi fundado por Fabián Panisello, o seu director titular. Buscando sempre a máis alta calidade interpretativa, desenvolve anualmente unha tempada estable de concertos e xiras nacionais e internacionais, alternando o repertorio máis relevante do século XX con estreas. Desde 2009 desenvolve o Ciclo de Concertos Fundación BBVA de Música Contemporánea.

Ao longo da súa traxectoria presentouse con gran éxito de crítica e público nos principais festivais internacionais especializados, como son New Music Week de Xangai, Sound Ways de San Petersburgo, Musica de Estrasburgo, Atempo de Caracas, Présences de París, Ars Musica de Bruxelas, Manca de Niza, Spaziomusica de Cagliari, Aspekte de Salzburgo, IFCP Mannes de Nova York, o Festival de Música de Alacante, a Quincena Musical de San Sebastián, o ciclo da WDR de Colonia, Nous Sons do Auditori de Barcelona, o Festival de Outono de Varsovia, Ultraschall, Konzerthaus de Berlín e Klangspuren Schwaz de Tirol, entre outros.

Colabora con artistas como Peter Eötvös, Salome Kammer, Hilary Summers, Cristóbal Halffter, Marco Blaauw, Jörg Widmann, Dimitri Vassilakis, Nicholas Isherwood, Holger Falk, Alda Caiello, Allison Bell, José Manuel López López, Nicolas Altstaedt, Zsolt Nagy, Jon Ketilsson, Pablo Márquez, Charlotte Hellekant, Matthias Pintscher, Hansjorg Schellenberger, Tadeusz Wielecki, Lorraine Vaillancourt, Natalia Zagorinskaya, Peter Csaba, Johannes Kalitzke, Hilary Summers ou Toshio Hosokawa entre moitos outros. Realizou numerosas gravacións para diversas emisoras de radio europeas, así como gravacións discográficas para os selos Col legno, Columna Música, Verso, Cervantes, IBS e NEOS.

FABIÁN PANISELLO
Compositor e director arxentino-español afincado en Madrid, é director e fundador de PluralEnsemble e titular da cátedra de composición da Escola Superior de Música Raíña Sofía da que foi director académico e director entre os anos 1996 e 2019.

Formouse como compositor con Francisco Kropfl en Buenos Aires e con Bogusław Schaeffer no Mozarteum de Salzburgo (Diploma de Excelencia, 1993). Completou a súa formación con Elliott Carter, Franco Donatoni, Brian Ferneyhough e Luís de Pablo e Peter Eötvos en dirección. Obtivo os premios “Mozart Erben” da Cidade de Salzburgo, “Premio ao mérito artístico” do Ministerio de Cultura Austríaco ou premio Rodolfo Halffter da Cidade de México con xurados como Michael Gielen ou Helmut Lachenmann. Interpretaron a súa obra Pierre Boulez, Peter Eötvos, o Cuarteto Arditti, SWR, DSO, BBC, OCNE ou Orquestra do Mozarteum de Salzburgo.

Actúa en festivais como Donaueschingen, Bienal de Munich, Outono de Varsovia, Wien Modern, Présences, Ars Musica, Ultraschall… Participou en dúas estreas absolutas de Stockhausen coas orquestras da WDR de Colonia e a DSO de Berlin. Recentemente realizou o seu debut no Teatro Real de Madrid coa dirección da ópera O Abrecartas de Luís De Pablo. Á súa ópera de cámara ”Lle Malentendu”, que contou co apoio de laConvocatoria 2015 de Axudas Fundación BBVA a Investigadores e Creadores Culturais, estreada en 2016 e 2017 con gran éxito en Austria, España, Arxentina e Polonia, seguírona en 2019 o teatro musical multimedia “Lles Rois Mages”, encargo da FUAM e A Fundación Siemens, estreado en Madrid, Niza, Berlin, Viena e Tel Aviv e en 2023 estrearase a súa ópera “Die Judith von Shimoda” no Festival de Bregenz e en Viena. Publica a súa obras con Peters Edition.